• کاربر مهمان ،حجم مصرفی اینترت و دانلود شما از این انجمن به صورت نیم بها محاسبه می گرد . در صورتی که این سایت مورد توجه و رضایت شما قرار گرفته است ،لطفا با عضویت در سایت ،به جمع ما بپیوندید .
منتظر افتتاح فروشگاه اینترنتی جدید ما باشید . فروشگاه AZAX به زودی افتتاح خواهد شد .

آشنایی با اجزاء و قطعات بالابر متحرک و بالابر ثابت

در مجموع 2 کاربر از این موضوع بازدید داشته است دیدن جزئیات

هم اکنون 1 نفر شامل 0عضو و 1مهمان در حال مشاهده این موضوع است

borjbalabar

کاربر عضو
عضو انجمن 220ولت
کاربر عادی
عضویت
18 May 2020
ارسال ها
0
لایک ها
0
محل سکونت
تهران
منظور از اجزاء بالابر، قطعات و بخش های مختلفی است که در ساخت یک بالابر هیدرولیکی مورد استفاده قرار می گیرد. هر یک از این بخش ها تعاریف مخصوص خود را داشته و جرییات بسیاری را دربر می گیرد. در این مبحث به توضیح مختصر در مورد این قطعات می پردازیم. ولی قبل از آن باید دسته بندی کلی بالابرها را مشخص سازیم. این ماشین های صنعتی به 2 نوع کلی ثابت و متحرک تقسیم می شوند که نوع قطعات آنها کمی با هم تفاوت دارد.

الف) ابتدا نوع متحرک که شامل قطعات زیادی به شرح زیر هستند :
1- بدنه یا شاسی اصلی دستگاه : ترکیبی از فلزات و آلیاژهای مختلف در اشکال متنوع بوده که تحمل وزن اصلی و ساختار کلی را بعهده دارد. شاسی عمدتاً آهنی بوده که با ترکیب فلزات دیگیری همچون آلومینیوم بدنه اصلی بالابر متحرک را می سازد. البته ممک است کابین یک بالابر متحرک اصلا فلزی نبوده و از جنس پلاستیک یا فایبرگلاس ساخته شود که در کم کرد وزن کلی دستگاه تاثیر خواهد داشت. بسته به نوع بالابر، بدنه سایزهای مختلفی دارد. در بالابرهای متحرکی که جهت جابجایی وزن های کم در ارتفاع پایین استفاده می شوند، ممکن است وزن کلی بدنه کمتر از 80 کیلوگرم باشد، ولی در برخی گونه ها که وزن بیشتری را در ارتفاع بالاتر جابجا می کنند، وزن بدنه به چند تن هم خواهد رسید. رنگ بدنه در بالابرهای متحرک با بالابرهای ثابت تفاوت عمده ای دارد. در نوع متحرک به علت امکان استفاده در شرایط سخت آب و هوایی از رنگی مشابه رنگ اتومبیل ها با مقاومت بالا استفاده می شود، در صورتیکه بدنه بالابرهای ثابت ممکن از توسط رنگ های ساختمانی پوشیده شود. بدنه می بایست فضای کافی جهت قرار دادن قطعات دستگاه و همچینین محموله ای که قرار است در ارتفاع جابجا شود را داشته باشد.
2- سیستم هیدرولیک : عامل فعالیت یک بالابر متحرک سیستم هیدرولیک آن است. سیستم هیدرولیک از اجزاء متفاوتی شامل پاور یونیت، جک و شلنگ تشکیل شده است. پاوریونیت بخش اصلی سیستم هیدرولیک بوده که از یک مخزن روغن بهمراه الکتروموتور، پمپ و شیر هیدرولیک ساخته شده است. تقسیم بندی موتور و شیر و پمپ هیدرولیک خود شامل موارد زیادی شده و توضیح در مورد نحوه عملکرد آنها نیازمند مقاله های جداگانه خواهد بود. ولی در حالت کلی موتور باعث به گردش درآمدن سیال درون سیستم (روغن) و انتقال به درون جک هیدرولیک می شود. پمپ نیز وظیفه ایجاد جریان سیال در سیستم هیدرولیک را بعهده دارد با این تفاوت که پمپ ایجاد فشار می کند بلکه بر نیروی مقاومت سیال غلبه می نماید. و شیر هیدرولیک نیز همانگونه که مشخص است وظیفه باز و بسته کردن جریان ورودی و خروجی سیال در سیستم هیدرولیک را بعهده دارد. قسمت با اهمیت دیگر در سیستم هیدرولیک، جک هیدرولیک می باشد که از یک سیلندر و پیستون درون آن تشکیل شده است. سیال موجود در سیستم هیدرولیک وارد سیلندر شده و باعث بیرون رفتن پیستون شده و عمل اصلی بالابری در این مرحله صورت می پذیرد. شلنگ های هیدرولیک نیز وظیفه انتقال سیال درون سیستم از مجاری ورودی و خروجی را بعهده دارند.
3- چرخ های متحرک : بالابرهای متحرک به اقتضای ماهیت اصلی که دارند (متحرک بودن) نیازمند چرخ هستند. البته برخی از این ماشین ها به جای چرخ مجهز به ریل های شنی هستند تا بتوانند در مناطق صعب العبور حرکت کنند. تفاوت در چرخ این ماشین های به علت شرایط مکانی استفاده از آنهاست، معمولا در سطوح صاف یا داخل سالن از چرخ های کارگاهی با جنس های مختلف همانند لاستیک یا پلی اورتان استفاده می شود. برای سطوح سخت و ناهموار از چرخ های خودرویی استفاده می گردد.


ب) قطعات مورد استفاده در نوع ثابت :
1- بدنه : کاملا متفاوت از نوع متحرک است. بدنه بالابر ثابت از یک استراکچر آهنی تشکیل شده است که مابقی اجزاء روی آن سوار شده و شاکله اصلی وسیله را بوجود می آورند. قاعدتاً روی دیوار نصب می شود.
2- سیستم هیدرولیک : که کاملا مشابه نمونه متحرک است با این تفاوت که پاوریونیت در سیستم ثابت در محلی جدا از بدنه قرار می گیرد و توسط شلنگ های هیدرولیک به جک متصل می شود. تفاوت دیگر این دو سیستم این است که در بالابر ثابت موتور پاوریونیت می تواند درون مخزن روغن قرار گیرد تا صدای کمتری توسط سیستم تولید گردد.




3- کابین : کابین یا سبد روی بدنه اصلی سوار می شود و نفرات یا اجسام جهت جابجایی روی آن قرار می گیرند. نکته ای که در مورد بالابرهای ثابت وجود دارد نوع ساده یا آسانسوری آنهاست. اگر دستگاه از نوع ساده باشد کابین آن نیز یک کفی ساده یا سبد حفاظ دار خواهد بود. اما در صورت آسانسوری بودن دستگاه، کابین سوار شده روی آن نیز یک اتاقک مجهز خواهد بود. روی کابین یا سکوی بالابر کلید فرمان وجود دارد که توسط آنها کاربر می تواند دستگاه را به بالا و یا به پایین هدایت کند.
 

sarafazli

کاربر عضو
عضو انجمن 220ولت
کاربر عادی
عضویت
12 October 2021
ارسال ها
3
لایک ها
0
محل سکونت
تهران
آسانسور کششی آسانسوری است که حرکت آن براثر اصطکاک بین سیم بکسل و شیار فلکه کشش. به هنگام چرخش آن توسط سیستم محرکه انجام می‌شود.
اساس کار این نوع آسانسورها بر اساس نیروی اصطکاک بین سیم‌بکسل‌ها و فلکه موتور است. در داخل فریم وزنه به‌اندازه وزن کابین به‌اضافه نصف ظرفیت کابین وزنه وجود دارد. مثلاً اگر ظرفیت کابین ۹۰۰ کیلوگرم باشد ( آسانسور نفربر ۱۲ نفره چون متوسط وزن هر نفر ۷۵ کیلوگرم است) به‌اندازه ۴۵۰ کیلوگرم به‌اضافه وزن کابین در کادر وزنه، وزنه وجود دارد. با کمک این وزنه، نیروی کشش لازم برای حرکت کابین کاهش می‌یابد چراکه در صورت رعایت کردن ظرفیت کابین، اختلاف وزن بین کادر وزنه و کابین تحت هر شرایطی از نصف ظرفیت کابین (در مثال قبل ۴۵۰ کیلوگرم) بیشتر نخواهد شد و درحرکت به سمت بالا یا پایین سیستم کشش آسانسور حداکثر برای جابه‌جایی جرمی به‌اندازه نصف ظرفیت کابین توان مصرف خواهد کرد.