• کاربر مهمان ،حجم مصرفی اینترت و دانلود شما از این انجمن به صورت نیم بها محاسبه می گرد . در صورتی که این سایت مورد توجه و رضایت شما قرار گرفته است ،لطفا با عضویت در سایت ،به جمع ما بپیوندید .
منتظر افتتاح فروشگاه اینترنتی جدید ما باشید . فروشگاه AZAX به زودی افتتاح خواهد شد .

آموزشی اطلاعات و آموزش های کاربردی در مورد سنسور های پراید

در مجموع 0 کاربر از این موضوع بازدید داشته است دیدن جزئیات

هم اکنون 1 نفر شامل 0عضو و 1مهمان در حال مشاهده این موضوع است

علی تحیری

عضو افتخاری
کاربر علمی و تخصصی
عضو انجمن 220ولت
کاربر VIP الماس
عضویت
25 February 2016
ارسال ها
647
لایک ها
1,078
محل سکونت
تهران تهران پارس
با سلام :
در این تاپیک شما را با سنسور های خودرو پراید و طرز کار آن آشنا می کنم امید است مورد توجه شما کاربران عزیز واقع شود.
از سنسورها و عملگرهای مهم موتور پراید می توان به تجهیزات زیر اشاره کرد

سنسور دور موتور :
کنار دنده استارت روی فلایویل ۰۶ دندانه قراردارد که دو دنده آن حذف شده است. این سنسور موقعیت میل لنگ را هنگامی که پیستون یک و چهار در نقطه مرگ بالا قرار دارد بررسی کرده و دور موتور را به دور سنج اعلام می کند. روشن نشدن موتور، ریپ زدن، و نوسانی بودن پشت آمپر از نشانه های خرابی این سنسور است . سنسور سرعت : این سنسور روی شفت خروجی گیربکس نصب شده می باشد و وظیفه ارسال اطلاعات مربوط به سرعت خودرو را به ECU و پشت آمپر دارد . خاموش شدن خودرو هنگام رها کردن پدال گاز مثل رها کردن پدال پشت چراغ قرمز و خطاهای موتور در دورهای بالا مثل بالا نرفتن دور موتور از ۰۶۶۶ ازنشانه های خرابی این سنسور است .

سنسور دمای آب CTS:
این سنسور مقاومتی است که با افزایش حرارت مقاومت آن کم می شود و اطلاعات حرارت موتور را از طریق تغییرات مقاومتی به ECU انتقال می دهد .
در صورت خرابی این سنسور موتور هنگام سرد بودن موتور بد روشن شده و دود ضعیفی تولید می شود .

اکسیژن سنسور (oxygen sensor):
این سنسور روی منیفولد دود نصب می شود و بنا به میزان اکسیژن گازهای خروجی، ولتاژی برای ECU می فرستد. در صورت خرابی این سنسور مصرف سوخت بالا می رود و چراغ چک روشن می شود .

سنسور فشار منیفولد MAP :
با تغییرات فشارهوای موتور واختلاف آن با فشار محیط پیرامون ولتاژی متناسب با فشار هوای منیفولد به ECU ارسال می شود خرابی این سنسور موجب افزایش مصرف و گاهاً روشن نشدن موتور می شود .

کویل دوبل:
وظیفه کویل دوبل تهیه ولتاژ بالا برای جرقه شمع ها است. در داخل کویل دو بل دو هسته مجزا در کنار هم وجود دارد که برق تحریک آن توسط ECU داده می شود . در این سیستم جرقه سیلندر ۱و ۴ و هم چنین ۲ و ۰ با هم زده می شود این کوئل در نوع زیمنس دوتکه است و در صورت خرابی کوئل موتور روشن نمی شود .

انژکتور :
انژکتور وظیفه پاشش سوخت در پشت سوپاپ گاز و در نتیجه ترکیب با هوا را بر عهده دارد که بر اساس فرمان ECU فعال می شود.
دود کردن خودرو و افزایش مصرف سوخت از نشانه های خرابی سوزن انژکتور است .

استپر موتور :
محل نصب استپر در مسیر فرعی هوا می باشد. در بالای دریچه گاز است و وظیفه تنظیم نسبت سوخت به هوا را دور آرام بر عهده دارد. استپر در حالت ساسات، کولر کشیدن یا هنگام رها کردن دریچه گاز عمل می کند و دور موتور را متعادل می کند

کنسیتر و شیر برقی :
این مجموعه وظیفه جمع آوری بخارات بنزین داخل باک را بر عهده دارد و جنس آن از کربن فعال بوده و زیر در پوش موتور کنار گلگیر سمت راننده نسب می شود و هنگام شتاب گرفتن و سرعت های بالا توسط فرمان ECU از طریق شیر کنیستر به موتور منتقلمی شود .

سنسور موقعیت دریچه گاز TPS :
این سنسور یک پتانسیو متر ساده است که با محور پولکی دریچه گاز همگام است . وظیفه آن فرستادن اطلاعات مربوط به میزان باز شدن دریچه گاز به ECU است . در صورت خرابی این سنسورخودرو گاز نمی خورد و یا خود به خود و نامنظم گاز می خورد .

رله دو بل :
وظیفه این رله تامین برق به قسمت های مختلف از جمله پمپ روغن - ECU - انژکتور - کویل دو بل شیر برقی کنسیتر سنسورهای اکسیژن است. هنگام خرابی این رله خودرو استارت می خورد ولی روشن نمی شود .

سنسور ضربه KNOCK:
این سنسور یک مقاومت پیزو الکتریک است و روی بلوک سیلندر نزدیک سیلندر شماره ۲ نصب شده است و اطلاعات مربوط به خود سوزی سوخت را ECU می رساند که در این حالت ECU جرقه را ریتارد کرده یعنی دیرتر زده می کند تا از خود سوزی را کاهش می دهد .
نکته: بنزین ها دارای نمرات اکتان و کیفیت های متفاوتی هستند. برای این که بدانید بنزین مصرفی شما نسبت به بنزین محلی دیگر دارای اکتان بهتری است سعی کنید برای چند لحظه دنده مرده حرکت کنید یعنی دنده را زود عوض کنید. اگر صدا کم تر شنیده شود جنس بنزین مرغوب تر و دارای اکتان بالاتر است یا آور می شودم این روش نیاز به تجربه و قضاوتی درست است .

موتورهای گاز سوز :
یکی از سیاست های کاهش مصرف سوخت و کنترل آلودگی ها استفاده از سوخت های گازی ست گازهای مورد استفاده در خودرو ها از دو نوع CNG گاز طبیعی فشرده و LPG گاز نفتی مایع بوده که گاز CNG از جنس متان است و نسبت به LPG که از بوتان و پروپان تشکیل می شود آلودگی کم تری دارد و اقتصادی تر است . کیت خودروی های گاز سوز در چهار نسل بر روی خودروها نصب میشود در نوع خودروهایی که امروزه شرکت ها به نام خودروی OEM تحویل می دهند از نسل چهارم استفاده میکنند که دارای دو ECU جداگانه گاز و بنزین است در تبدیل خودروهای دوگانه سوز در گاراژهای متفرقه بیش تر از نسل اول و دوم استفاده می شود که نسبت به نوع چهارم دقت کم تری دارد .
کیت گاز سوز شامل کپسول پرکن، شیراطمینان، شیر قطع کن برقی، میکسر، لوله های ارتباطی، گیج گاز، کلید انتخاب سوخت و در نسل های بالاتر انژکتور تزریق گاز و کامپپیوتر مرکزی است . به یاد داشته باشید در خودروهای گاز سوز OEM که در کارخانه گاز سوز می شوند هنگامی که خودرو روشن می شود حتی اگر کلید انتخاب سوخت روی گاز باشد خودرو با بنزین روشن شده و با گاز دادن و بالا رفتن دور تا ۰۶۶۶ خودرو به حالت گاز میرود . خودروها هیچ گاه درحالت شتاب گیری و یا دور بالاتر از ۰۶۶۶ از حالت بنزین به حالت گاز نمی روند ولی می توان از گاز به حالت بنزین رفت.
ولی اگر می خواهید خودرو را درحالت گاز روشن کنید کلید را حالت گاز قراد داده وسوئیچ را باز کنید. کلید انتخاب سوخت را کم تر از دو ثانیه به حالت بنزین برده و دوباره به گاز برگردانید و استارت بزنید خودروهای گاز سوز جهت گرم شدن رگلاتور به آب گرم موتور نیاز دارند بنابراین وجود ضدیخ در موتور در همه شرایط الزامی است. استفاده از بنزین در طول رانندگی برای افزایش طول عمر موتور و کاهش استهلاک ناشی از سوختن گاز واجب است .
گاز CNG به علت بالا بودن درجه اکتان و کم بودن نسبت تراکم موتور راندمان کاری موتور را کم می کند و درنتیجه شتاب خودرو نیز کم می شود .
چهار LED گیج گاز روی داشبرد نشان دهنده حجم گاز مخزن است که هنگام استفاده از گاز روشن می شود، هرکدام LED ها نشانگر یک چهارم مخزن است. یعنی اگر حجم مخزن نصف شود تنها یک چراغ سبز از سمت چپ روشن می شود ودر صورت رسیدن به حجم یک چهارم آخر تنها چراغ زرد رنگ سمت چپ روشن می شود . هر ۰ ماه کپسول و اتصالات مربوط به سیستم گاز را بوسیله افراد متخصص بازدید کنید و از هر گونه نشتی وخطا با استفاده کف صابون اطمینان حاصل کنید حد اکثر عمر کپسول های گاز CNG ۲۲ سال است و بیش تر از آن کار پر خطا هستند.

روغن موتور:
انتخاب درست موجب افزایش طول عمر موتور و کاهش مصرف سوخت می شود. با توجه به مواد افزودنی به پایه روغن، روغن موتور دارای ویژگی های متفاوتی خواهد بود . کارکرد مثبت و طولانی، کاهش سایش قطعات، نقطه جوش بالا، جلوگیری از اکسیداسیون موتوری و عدم آلودگی محیط زیست از مزایای یک روغن مناسب است .
روغن استاندارد موتور پراید با غلظت W20-50 و کیفیت SF یا SG است. حجم روغن موتور پراید ۰ ۰ لیتر خواهد شد. / لیتر است که با فیلتر ۴ SF یا SG نشان دهنده کیفیت روغن است که واژه S ثابت است و حرف کنار آن طبق جدول لاتین با نزدیک شدن به واژه N روغنی با کیفیت بالاتر خواهد بود.
به طور مثال روغن SL نسبت به دو روغن نامبرده کیفیت بالاتری دارد .

سیتم خنک کاری:
سیستم خنک کاری موتور پراید همانند موتورهای آب خنک دیگر با استفاده از چرخش آب موتور را خنک می کند. حجم آب موتور پراید ۵ لیتر است که نیمی از این حجم باید ضد یخ باشد استفاده از ضد یخ در موتور پراید در تمام فصول الزامیست و باید هرسال سرویس و تعویض شود . مایع خنک کننده موتور را هر ۱۵ روز بازدید کنید ودر صورت کم شدن به آن آب مقطر اضافه کنید .
آب کم کردن در موتور امری عادی نیست و باید بررسی شود معمولا آب کم کردن دلایل مختلفی دارد ولی احتمال خرابی در رادیاتور زیاد است. سعی کنید در طول رانندگی به درجه آب توجه کنید بالا رفتن درجه آب علتی دارد که باید بر طرف شود.
موتور پراید بنا به ارتفاع بیش تر نسبت رادیاتور، نیاز به هواگیری دارد بنابراین هیچ گاه هنگام گرم بودن موتور در رادیاتور را باز نکنید و برای بازدید آب از منبع جانبی که کنار گل گیر سمت راننده نسب شده است استفاده کنید .

جوش آوردن موتور:
اگر درجه آب تا خط چهارم بالا رفت موتورگرم است. در این حالت اگر موتور را خاموش کنید فن به نشانه گرمای غیر معمول روشن می مانند. اگر چراغ قرمز باتری روشن شده است به کناری بروید وقبل از گرم تر شدن موتور آن را خاموش کنید خواهید دید که تسمه پاره شده است. سعی کنید آن را تعویض کنید.
ولی اگر چراغ باتری روشن نیست موتور را خاموش نکرده و به حرکت خود ادامه دهید. با روشن کردن بخاری حرارت موتور را کم کنید. این کار مثل پاشویه کردن فردیست که تب دارد و اگر حرارت پایین
نیامد به کناری بروید، پیاده شوید و بدون خاموش کردن موتور شرایط آن را بازدید کنید . اگر نتوانستید موتور را خنک کنید و درجه نیز به خط پنجم یعنی HOT رسید بدون خاموش کردن موتور با ریختن آب بر روی رادیاتور بدنه آن را خنک کنید.
توجه کنید که به هیچ وجه نباید بر روی موتور آب ریخته شود زیرا باعث ترک برداشن سرسیلندر و موتور می شود .
در این شرایط در رادیاتور را شل کنید و با گذاشتن دستمالی خیس که آب آن گرفته نشده است بر روی رادیاتور مانع از سوختن دستتان و پاشش آب به سمت خود شوید .
به این نکته خوب دقت کنید گاهی خودرو به علت خطایی جوش می آورد که در آن لحظه جبران پذیر نیست
مثلا پارگی شلنگ آب یا سوراخ شدن رادیاتور، که روشن نگه داشتن موتور دراین شرایط خطر ناک است بنابراین موتور راباید خاموش
کرد ولی اگر حرارت موتور بالاست باید هر ۲۶ ثانیه تک استارت بزنید تا مانع از چسبیدن قطعات و سوختن موتور شود.

دانلود فایل سنسور-های-پراید.rar | آپلود سنتر آپلودر
امیدوارم این مقاله مورد استفاده و کاربرد شما قرار گرفته باششد
 

persian6boy

کاربر عضو
عضو انجمن 220ولت
کاربر عادی
عضویت
11 August 2018
ارسال ها
57
لایک ها
12
سلام،خداخیرت بده که من خیلی نیازبه این آموزش داشتم ،چون دقیقا باموردآخری دست وپنجه نرم میکنم واونم کم کردن آبه رادیاتوره دیشب کلا ماشین خاموش کرد ووقتی دررادیاتوروبازکردم هیچی آب نداشت وپس ازآب ریختن وابتداچنداستارت خوردوسپس روشن شد ودقت که کردم ازقسمته پوشش پلاستیکی وبالای رادیاتور آب میزنه
با سلام :
در این تاپیک شما را با سنسور های خودرو پراید و طرز کار آن آشنا می کنم امید است مورد توجه شما کاربران عزیز واقع شود.
از سنسورها و عملگرهای مهم موتور پراید می توان به تجهیزات زیر اشاره کرد

سنسور دور موتور :
کنار دنده استارت روی فلایویل ۰۶ دندانه قراردارد که دو دنده آن حذف شده است. این سنسور موقعیت میل لنگ را هنگامی که پیستون یک و چهار در نقطه مرگ بالا قرار دارد بررسی کرده و دور موتور را به دور سنج اعلام می کند. روشن نشدن موتور، ریپ زدن، و نوسانی بودن پشت آمپر از نشانه های خرابی این سنسور است . سنسور سرعت : این سنسور روی شفت خروجی گیربکس نصب شده می باشد و وظیفه ارسال اطلاعات مربوط به سرعت خودرو را به ECU و پشت آمپر دارد . خاموش شدن خودرو هنگام رها کردن پدال گاز مثل رها کردن پدال پشت چراغ قرمز و خطاهای موتور در دورهای بالا مثل بالا نرفتن دور موتور از ۰۶۶۶ ازنشانه های خرابی این سنسور است .

سنسور دمای آب CTS:
این سنسور مقاومتی است که با افزایش حرارت مقاومت آن کم می شود و اطلاعات حرارت موتور را از طریق تغییرات مقاومتی به ECU انتقال می دهد .
در صورت خرابی این سنسور موتور هنگام سرد بودن موتور بد روشن شده و دود ضعیفی تولید می شود .

اکسیژن سنسور (oxygen sensor):
این سنسور روی منیفولد دود نصب می شود و بنا به میزان اکسیژن گازهای خروجی، ولتاژی برای ECU می فرستد. در صورت خرابی این سنسور مصرف سوخت بالا می رود و چراغ چک روشن می شود .

سنسور فشار منیفولد MAP :
با تغییرات فشارهوای موتور واختلاف آن با فشار محیط پیرامون ولتاژی متناسب با فشار هوای منیفولد به ECU ارسال می شود خرابی این سنسور موجب افزایش مصرف و گاهاً روشن نشدن موتور می شود .

کویل دوبل:
وظیفه کویل دوبل تهیه ولتاژ بالا برای جرقه شمع ها است. در داخل کویل دو بل دو هسته مجزا در کنار هم وجود دارد که برق تحریک آن توسط ECU داده می شود . در این سیستم جرقه سیلندر ۱و ۴ و هم چنین ۲ و ۰ با هم زده می شود این کوئل در نوع زیمنس دوتکه است و در صورت خرابی کوئل موتور روشن نمی شود .

انژکتور :
انژکتور وظیفه پاشش سوخت در پشت سوپاپ گاز و در نتیجه ترکیب با هوا را بر عهده دارد که بر اساس فرمان ECU فعال می شود.
دود کردن خودرو و افزایش مصرف سوخت از نشانه های خرابی سوزن انژکتور است .

استپر موتور :
محل نصب استپر در مسیر فرعی هوا می باشد. در بالای دریچه گاز است و وظیفه تنظیم نسبت سوخت به هوا را دور آرام بر عهده دارد. استپر در حالت ساسات، کولر کشیدن یا هنگام رها کردن دریچه گاز عمل می کند و دور موتور را متعادل می کند

کنسیتر و شیر برقی :
این مجموعه وظیفه جمع آوری بخارات بنزین داخل باک را بر عهده دارد و جنس آن از کربن فعال بوده و زیر در پوش موتور کنار گلگیر سمت راننده نسب می شود و هنگام شتاب گرفتن و سرعت های بالا توسط فرمان ECU از طریق شیر کنیستر به موتور منتقلمی شود .

سنسور موقعیت دریچه گاز TPS :
این سنسور یک پتانسیو متر ساده است که با محور پولکی دریچه گاز همگام است . وظیفه آن فرستادن اطلاعات مربوط به میزان باز شدن دریچه گاز به ECU است . در صورت خرابی این سنسورخودرو گاز نمی خورد و یا خود به خود و نامنظم گاز می خورد .

رله دو بل :
وظیفه این رله تامین برق به قسمت های مختلف از جمله پمپ روغن - ECU - انژکتور - کویل دو بل شیر برقی کنسیتر سنسورهای اکسیژن است. هنگام خرابی این رله خودرو استارت می خورد ولی روشن نمی شود .

سنسور ضربه KNOCK:
این سنسور یک مقاومت پیزو الکتریک است و روی بلوک سیلندر نزدیک سیلندر شماره ۲ نصب شده است و اطلاعات مربوط به خود سوزی سوخت را ECU می رساند که در این حالت ECU جرقه را ریتارد کرده یعنی دیرتر زده می کند تا از خود سوزی را کاهش می دهد .
نکته: بنزین ها دارای نمرات اکتان و کیفیت های متفاوتی هستند. برای این که بدانید بنزین مصرفی شما نسبت به بنزین محلی دیگر دارای اکتان بهتری است سعی کنید برای چند لحظه دنده مرده حرکت کنید یعنی دنده را زود عوض کنید. اگر صدا کم تر شنیده شود جنس بنزین مرغوب تر و دارای اکتان بالاتر است یا آور می شودم این روش نیاز به تجربه و قضاوتی درست است .

موتورهای گاز سوز :
یکی از سیاست های کاهش مصرف سوخت و کنترل آلودگی ها استفاده از سوخت های گازی ست گازهای مورد استفاده در خودرو ها از دو نوع CNG گاز طبیعی فشرده و LPG گاز نفتی مایع بوده که گاز CNG از جنس متان است و نسبت به LPG که از بوتان و پروپان تشکیل می شود آلودگی کم تری دارد و اقتصادی تر است . کیت خودروی های گاز سوز در چهار نسل بر روی خودروها نصب میشود در نوع خودروهایی که امروزه شرکت ها به نام خودروی OEM تحویل می دهند از نسل چهارم استفاده میکنند که دارای دو ECU جداگانه گاز و بنزین است در تبدیل خودروهای دوگانه سوز در گاراژهای متفرقه بیش تر از نسل اول و دوم استفاده می شود که نسبت به نوع چهارم دقت کم تری دارد .
کیت گاز سوز شامل کپسول پرکن، شیراطمینان، شیر قطع کن برقی، میکسر، لوله های ارتباطی، گیج گاز، کلید انتخاب سوخت و در نسل های بالاتر انژکتور تزریق گاز و کامپپیوتر مرکزی است . به یاد داشته باشید در خودروهای گاز سوز OEM که در کارخانه گاز سوز می شوند هنگامی که خودرو روشن می شود حتی اگر کلید انتخاب سوخت روی گاز باشد خودرو با بنزین روشن شده و با گاز دادن و بالا رفتن دور تا ۰۶۶۶ خودرو به حالت گاز میرود . خودروها هیچ گاه درحالت شتاب گیری و یا دور بالاتر از ۰۶۶۶ از حالت بنزین به حالت گاز نمی روند ولی می توان از گاز به حالت بنزین رفت.
ولی اگر می خواهید خودرو را درحالت گاز روشن کنید کلید را حالت گاز قراد داده وسوئیچ را باز کنید. کلید انتخاب سوخت را کم تر از دو ثانیه به حالت بنزین برده و دوباره به گاز برگردانید و استارت بزنید خودروهای گاز سوز جهت گرم شدن رگلاتور به آب گرم موتور نیاز دارند بنابراین وجود ضدیخ در موتور در همه شرایط الزامی است. استفاده از بنزین در طول رانندگی برای افزایش طول عمر موتور و کاهش استهلاک ناشی از سوختن گاز واجب است .
گاز CNG به علت بالا بودن درجه اکتان و کم بودن نسبت تراکم موتور راندمان کاری موتور را کم می کند و درنتیجه شتاب خودرو نیز کم می شود .
چهار LED گیج گاز روی داشبرد نشان دهنده حجم گاز مخزن است که هنگام استفاده از گاز روشن می شود، هرکدام LED ها نشانگر یک چهارم مخزن است. یعنی اگر حجم مخزن نصف شود تنها یک چراغ سبز از سمت چپ روشن می شود ودر صورت رسیدن به حجم یک چهارم آخر تنها چراغ زرد رنگ سمت چپ روشن می شود . هر ۰ ماه کپسول و اتصالات مربوط به سیستم گاز را بوسیله افراد متخصص بازدید کنید و از هر گونه نشتی وخطا با استفاده کف صابون اطمینان حاصل کنید حد اکثر عمر کپسول های گاز CNG ۲۲ سال است و بیش تر از آن کار پر خطا هستند.

روغن موتور:
انتخاب درست موجب افزایش طول عمر موتور و کاهش مصرف سوخت می شود. با توجه به مواد افزودنی به پایه روغن، روغن موتور دارای ویژگی های متفاوتی خواهد بود . کارکرد مثبت و طولانی، کاهش سایش قطعات، نقطه جوش بالا، جلوگیری از اکسیداسیون موتوری و عدم آلودگی محیط زیست از مزایای یک روغن مناسب است .
روغن استاندارد موتور پراید با غلظت W20-50 و کیفیت SF یا SG است. حجم روغن موتور پراید ۰ ۰ لیتر خواهد شد. / لیتر است که با فیلتر ۴ SF یا SG نشان دهنده کیفیت روغن است که واژه S ثابت است و حرف کنار آن طبق جدول لاتین با نزدیک شدن به واژه N روغنی با کیفیت بالاتر خواهد بود.
به طور مثال روغن SL نسبت به دو روغن نامبرده کیفیت بالاتری دارد .

سیتم خنک کاری:
سیستم خنک کاری موتور پراید همانند موتورهای آب خنک دیگر با استفاده از چرخش آب موتور را خنک می کند. حجم آب موتور پراید ۵ لیتر است که نیمی از این حجم باید ضد یخ باشد استفاده از ضد یخ در موتور پراید در تمام فصول الزامیست و باید هرسال سرویس و تعویض شود . مایع خنک کننده موتور را هر ۱۵ روز بازدید کنید ودر صورت کم شدن به آن آب مقطر اضافه کنید .
آب کم کردن در موتور امری عادی نیست و باید بررسی شود معمولا آب کم کردن دلایل مختلفی دارد ولی احتمال خرابی در رادیاتور زیاد است. سعی کنید در طول رانندگی به درجه آب توجه کنید بالا رفتن درجه آب علتی دارد که باید بر طرف شود.
موتور پراید بنا به ارتفاع بیش تر نسبت رادیاتور، نیاز به هواگیری دارد بنابراین هیچ گاه هنگام گرم بودن موتور در رادیاتور را باز نکنید و برای بازدید آب از منبع جانبی که کنار گل گیر سمت راننده نسب شده است استفاده کنید .

جوش آوردن موتور:
اگر درجه آب تا خط چهارم بالا رفت موتورگرم است. در این حالت اگر موتور را خاموش کنید فن به نشانه گرمای غیر معمول روشن می مانند. اگر چراغ قرمز باتری روشن شده است به کناری بروید وقبل از گرم تر شدن موتور آن را خاموش کنید خواهید دید که تسمه پاره شده است. سعی کنید آن را تعویض کنید.
ولی اگر چراغ باتری روشن نیست موتور را خاموش نکرده و به حرکت خود ادامه دهید. با روشن کردن بخاری حرارت موتور را کم کنید. این کار مثل پاشویه کردن فردیست که تب دارد و اگر حرارت پایین
نیامد به کناری بروید، پیاده شوید و بدون خاموش کردن موتور شرایط آن را بازدید کنید . اگر نتوانستید موتور را خنک کنید و درجه نیز به خط پنجم یعنی HOT رسید بدون خاموش کردن موتور با ریختن آب بر روی رادیاتور بدنه آن را خنک کنید.
توجه کنید که به هیچ وجه نباید بر روی موتور آب ریخته شود زیرا باعث ترک برداشن سرسیلندر و موتور می شود .
در این شرایط در رادیاتور را شل کنید و با گذاشتن دستمالی خیس که آب آن گرفته نشده است بر روی رادیاتور مانع از سوختن دستتان و پاشش آب به سمت خود شوید .
به این نکته خوب دقت کنید گاهی خودرو به علت خطایی جوش می آورد که در آن لحظه جبران پذیر نیست
مثلا پارگی شلنگ آب یا سوراخ شدن رادیاتور، که روشن نگه داشتن موتور دراین شرایط خطر ناک است بنابراین موتور راباید خاموش
کرد ولی اگر حرارت موتور بالاست باید هر ۲۶ ثانیه تک استارت بزنید تا مانع از چسبیدن قطعات و سوختن موتور شود.

دانلود فایل سنسور-های-پراید.rar | آپلود سنتر آپلودر
امیدوارم این مقاله مورد استفاده و کاربرد شما قرار گرفته باششد