• کاربر مهمان ،حجم مصرفی اینترت و دانلود شما از این انجمن به صورت نیم بها محاسبه می گرد . در صورتی که این سایت مورد توجه و رضایت شما قرار گرفته است ،لطفا با عضویت در سایت ،به جمع ما بپیوندید .
منتظر افتتاح فروشگاه اینترنتی جدید ما باشید . فروشگاه AZAX به زودی افتتاح خواهد شد .

آموزشی سیم کشی سیستم مالتی پلکس خودرو

در مجموع 0 کاربر از این موضوع بازدید داشته است دیدن جزئیات

هم اکنون 1 نفر شامل 0عضو و 1مهمان در حال مشاهده این موضوع است

علی تحیری

عضو افتخاری
کاربر علمی و تخصصی
عضو انجمن 220ولت
کاربر VIP الماس
عضویت
25 February 2016
ارسال ها
647
لایک ها
1,109
محل سکونت
تهران تهران پارس
مالتی پلکس

مالتی پلکس در کم کردن حجم سیم ها در خودرو نقش زیادی داشته است برای مثال درپژو206

محدودیت های سیستم سیمکشی معمولی

در طی دودهه گذشته پیچیدگی سیستم های سیم کشی مدرن به طور پیوسته افزایش یافته و در سال های اخیراینافزایش به شدت چشم گیر شده است اکنون کار به جایی رسیده است که اندازه و وزن دسته سیم به مشکل مهمی تبدیل شده است تعداد سیم های لازم در مورد اتومبیل های رده بالا حدود 1200 رشته می رسد دسته سیم لازم برای کنترل همه کارکردهایی که به در سمت راننده مربوط می شود ممکن است تا 50 رشته سیم داشته باشد و سیستم های واقع در ناحیه داشبورد ممکن است به تنهایی بیش از 100 رشته سیم و اتصال داشته باشند بنابراین آشکار است که گذشته از مشکل بدیهی اندازه و وزن دسته سیم با افزایش اتصال ها و سیم ها احتمال بروز عیب هم بیش تر می شود تخمین زده می شود که هر 10 سال پیچیدگی سیم کشی اتومبیل دو برابر می شود تعداد سیستمهای که به صورت الکترونیکی کنترل می شود پیوسته رو به افزایش است هم اکنون استفاده از بعضی از این سیستمها متداول شده است و استفاده از بعضی دیگر نیز رو به افزایش است به عنوان نمونه چند تا از این سیستمها را نام می بریم

1- سیستم اداره موتور

2- سیستم ترمز قفل نشو

3- سیستم کنترل کشش

4- سیستم متغیر تنظیم زمانی سوپاپ

5- سیستم کنترل جعبه دنده

6- سیستم تعلیق فعال

همه این سیستم ها کار خود را انجام می دهند اما به یکدیگر هم مربوط اند بسیاری از حس گرهای که برای یک واحد کنترل الکتریکی داده فراهم می کنند بین همه واحد یا بعضی از انها مشترک اندیکی از راههای ممکن استفاده از یک کامپیوتر برای کنترل همه سیستم هاست اما تولید این کامپیوتر به تعداد کم بسیار پرهزینه است را دوم استفاده از گذرگاه مشترک دادهاست بدین ترتیب ارتباط بین مدولها برقرار می شود و اطلاعات دریافتی از حسگرهای وسایل مختلف در دسترس همه وسایل قرار می گیرد حال این فکر را کمی توسعه می دهیم اگر بتوان دادها را از طریق یک سیم انتقال داد و به همه بخشهای اتومبیل رساند ان گاه می توان سیم کشی اتومبیل را به سه رشته سیم کاهشداد این سیم ها عبارت خواهند بود از یک سیم برق یک سیم اتصال بدنه و یک سیم سیگنال فکر استفاده از یک سیم برای انتقال چندین سیگنال فکر تازه ای نیست و سالهاست که در عرصه های مانند مخابرات را دور به کار می رود برای (مالتی پلکس) کردن چندین سیگنال روی یک سیم از دو راه اصلی استفاده می شود این راها عبارت اند از مالتی پلکس کردن تقسیم فرکانسی و مالتی پلکس کردن تقسیم رادیویی است اگر بیش از حد ساده کردن موضوعی پیچیده قابل قبول باشد میتوان گفت که نوعی از مالتی پلکس کردن تقسیم زمانی معمولا در انتقال سیگنالهای رقمی به کار می رود

حال سیستم های سیم کشی ماتی پلکس را برای کاربرد اتومبیل بررسی می کنیم این نوع سیم کشی را سیستم برق رسانی حلقوی نیز می نامند استفاده از سیستم های سیم کشی مالتی پلکس سال های متمادی بررسی شده است و در اواخر دهه 1970 لوکاس سیستمی را ابداع کرد که برای ازمایش روی اتوبوس های لیلاند نصب شد قبلا همین سیستم را روی لندرور 2000 امتحان نموده بودند در مالتی پلکس گذرگاه داده و کابل های برق رسانی باید به همه نواحی سیستم برقی اتومبیل سرکشی کنند برای تجسم طرز کار این سیستم رویدادهایی را که هنگام روشن و خاموش کردن چراغهای بغل رخ می دهند در نظر بگیرید ابتدا وقتی راننده کلید چراغ را میزند سیگنال منحصر به فردی روی گذرگاه داده قرار می گیرد این سیگنال را فقط گیرندهای خاصی تشخیص می دهند که جزئی از هر مجموعه چراغ هستند این گیرندها به نوبه خود بین سیم برق و چراغها اتصال برقرار می کنند در هنگام خاموش کردن چراغها نیز عملیاتی به همین ترتیب انجام می شود با این تفاوت که این بار رمزی که وارد گذرگاه داده می شود متفاوت است و فقط گیرندهای مقتضی ان را به عنوان رمز خاموشی شناسایی می کنند

گذرگاه داده مالتی پلکس

برای انتقال دادهای مختلف از طریق یک خط باید چندین معیار را به دقت تعریف و بر سر انها توافق کرد این تعریف معیارها را قرار داد ارتباطی می نامند بعضی از متغیر هایی که باید تعریف شوند به قرار زیرند

1- روش نشانی دادن

2- ترتیب انتقال

3- سیگنالهای کنترل

4- خطایابی

5- سرعت یا اهنگ انتقال

محیط مادی را نیز باید تعریف و بر سر ان توافق کرد محیط مادی شامل موارد زیر است

1- واسطه انتقال مثلا سیم مسی تار نوری و غیره

2- نوع رمز گذاری برای انتقال مثلا قیاسی و یا رقمی

3- نوع سیگنال مثلا ولتاژ جریان فرکانس و غیره

مدار مورد استفاده برای برآورده کردن معیارها بالا را مدار فصل مشترک گذرگاه می نامند وغالبا به صورت یک ای سی است در بعضی موارد این ای سی مدارهای اضافی مثلا به صورت حافظه دارد اما با توجه به این که تعداد زیادی از این تراشه ها در اتومبیل مصرف می شود می توان ان ها را به قیمت ارزان تولید کرد مانند هر سیستم قراردادی دیگر انتظار می رود که بتوان از فقط یک قرارداد
استفاده کرد اما همیشه هم این طور نیست.
 

علی تحیری

عضو افتخاری
کاربر علمی و تخصصی
عضو انجمن 220ولت
کاربر VIP الماس
عضویت
25 February 2016
ارسال ها
647
لایک ها
1,109
محل سکونت
تهران تهران پارس
با سلام:
دوست عزیز، هرگاه پستی مورد پسند شما واقع گردید، فقط روی کلمه لایک کلیک کنید و اززدن پست های اضافی ماننده : عال بود، مرسی، تشکر خود داری فرمائید. با ارزوی موفقیت برای شما دوست عزیز.