1. کاربر مهمان ، ورود شما را به انجمن های علمی و تخصصی گروه های برق و رایانه 220ولت خیر مقدم می گوییم. جهت ارسال پاسخ یا سوال در انجمن ،نیازی به ثبت نام ندارید . اما در صورتی که این سایت مورد توجه و رضایت شما قرار گرفته است ،لطفا با عضویت در سایت ،به جمع ما بپیوندید . لازم به ذکر است عضویت ساده و راحت است و در کمتراز30 ثانیه قابل انجام می باشد .همچنین امکان ثبت نام سریعتر با اکانت اینستاگرام شما فراهم شده است .
    بستن اطلاعیه

ساختنی شارژر باتری لیتیوم-یون (Li-ion)

شروع موضوع توسط محمدعلی ‏14 می 2016 در انجمن مدارات آنالوگ

  1. محمدعلی

    محمدعلی همکار فرهنگی و نظارتی عضو کادر مدیریت همکار فرهنگی و نظارتی کاربر فنی و مهارتی

    ارسال ها:
    435
    تشکرهای دریافتی:
    422
    امتیاز دستاورد:
    63
    تحصیلات:
    الکترونیک
    محل سکونت:
    تهران
    در این ساختنی، طرز ساخت شارژ باتری‌های لیتیوم یون (Lithium-ion) را برایتان آماده کرده ایم. باتری‌های لیتیوم یون یکی از بهترین راه‌های ذخیره انرژی هستند؛ این باتری‌ها بالاترین چگالی انرژی و ظرفیت انرژی (۳۶۰-۹۰۰ کیلوژول بر کیلوگرم) را بین باتری‌های قابل شارژ دارند.

    [​IMG]

    [​IMG]

    عیب این باتری‌ها این است که برخلاف خازن‌ها و سایر باتری‌های معمولی، با منبع تغذیه معمولی شارژ نمی‌شوند. این باتری‌ها باید تا یک ولتاژ خاص و با جریان محدود شارژ شوند، درغیر اینصورت ممکن است آتش بگیرند. این حرف را جدی بگیرید؛ ذخیره کردن این میزان از انرژی در یک دستگاه کوچک و فشرده می‌تواند خطرناک باشد.

    با این حال، این باتری‌های لیتیوم – یون در زمینه الکترونیک بسیار مفید هستند؛ بخاطر سل ولتاژ نسبتاً زیاد، چگالی انرژی بالا، شکل، سایز و تنوع ظرفیت و راندمان شارژ و دشارژ. به خاطر همین ویژگی‌ها یکی از پرمصرف ترین تولیدات الکترونیک هستند.

    از آنجاییکه این باتری‌ها برای دستگاه‌های کوچک و متوسط بهترین انتخاب هستند، بسیار محبوب و پرطرفدار شده اند. اگر نمی‌خواهید برای خرید یک شارژ مخصوص هزینه کنید، با ساختنی همراه باشید و خودتان شارژر مخصوص باتری‌های لیتیوم یون را بسازید.

    در این ساختنی طرز ساخت یک شارژر مناسب این باتری‌ها با وسایل و اجزای معمولی و در دسترس را می‌آموزید. و مهمتر اینکه با نحوه کار کردن آن هم آشنا خواهید شد.

    شارژر چگونه کار می‌کند؟

    [​IMG][​IMG]
    [​IMG][​IMG]
    [​IMG][​IMG]

    باتری‌های لیتیوم انواع مختلفی دارند اما تنها تفاوت انواع مختلف آن اجزا و نحوه ساخت آنهاست. دانشمندان و اهالی علم ترجیح می‌دهند باتری‌ها را براساس نام شیمیایی و مواد مصرف شده در ساخت آنها نامگذاری کنند؛ اما اگر چیزی از شیمی‌ندانید این نام‌ها گیج تان می‌کنند. در جدول بالا می‌توانید نام کامل، مشخصات شیمیایی، نام اختصاری و ساختار کوتاه شده انواع باتری‌های لیتیوم را ببینید.

    انواع مختلف باتری‌ها، ویژگی‌ها و محدودیت‌ها مختلفی دارند. با این حال بیشتر باتری‌ها با یک روش شارژ می‌شوند؛ دست کم آنهایی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    قبل از هر چیز باید بدانید نرخ دشارژ (C-rate) چیست، زیرا نرخ دشارژ مبنای اصلی مصرف باتری است.

    بیشتر باتری‌ها براساس ظرفیت اسمی‌شان طبقه بندی می‌شوند که براساس آمپر بر ساعت (Ah) یا میلی آمپر بر ساعت (mAh) محاسبه می‌شوند. این رقم درواقع جریان دشارژی است که یک باتری می‌تواند در طول یک ساعت (قبل از خالی شدن) تامین کند.

    برای مثال، شما یک باتری بزرگ با برچسب ۲۴۰۰ mAhیا ۲٫۴ Ah دارید. این برچسب به این معنی است که این باتری می‌تواند از طریق مدار شما ۲٫۴ آمپر جریان را عبور دهد و بعد از یک ساعت دشارژ می‌شود. نرخ دشارژ این باتری ۱C خواهد بود و باتری شما بعد از اتمام ظرفیت مشخص شده خالی خواهد شد.

    اگر باتری شما ۱۲۰۰ میلی آمپر برای مدار تامین کند، نرخ دشارژ آن ۰٫۵C خواهد بود و دو ساعت عمر خواهد کرد.

    نرخ دشارژ برخی از باتری‌ها بیشتر از ۱C خواهد بود و اگر باتری تان را با ۴٫۸ آمپر (۲C) دشارژ کنید، عمر باتری سی دقیقه خواهد بود.

    بعضی از باتری‌هایی که در سیستم‌های RC مورد استفاده قرار می‌گیرند، نرخ دشارژ بسیار بالایی دارند (۱۰-۲۰C) اما این باتری‌ها معمولاً کارایی خوبی ندارند و گزینه خوبی محسوب نمی‌شوند.

    هنگام شارژ یک باتری ۲۴۰۰ mAh با حداکثر جریان ۱۲۰۰ میلی آمپر، نرخ شارژ ۰٫۵C خواهد بود. بخاطر رعایت نکات ایمنی، بیشتر باتری‌ها باید با نرخ شارژ ۰٫۵C تا ۰٫۷C شارژ شوند.
    بیشتر باتری‌های لیتیوم یون تا ۴٫۲ ولت در هر سلول شارژ می‌شوند؛ البته ولتاژهای بالاتر ظرفیت باتری را افزایش می‌دهند اما از طول عمر باتری کم می‌کنند. ولتاژهای کمتر هم چرخه شارژ باتری را افزایش می‌دهند اما در عوض ران تایم باتری را کم می‌کنند. (به نمودار سوم دقت کنید).

    چرخه شارژ شامل دو مرحله اصلی است: جریان ثابت (CC) و اشباع شارژ (CV). اما برخی از شارژرها برخی از مراحل را حذف می‌کنند یا مرحله جدیدی به این چرخه اضافه می‌کنند (نمودارهای ۱ و ۲ را ببینید). مراحل کامل چرخه شارژ عبارتند از:

    بیشتر باتری‌ها وقتی سل ولتاژشان (یا ولتاژ هر سلول) کمتر از ۲٫۸ تا ۳ ولت باشد، خراب یا کاملاً خالی محسوب می‌شوند. اما در این وضعیت هم، می‌توان سلول‌ها را دوباره شارژ کرد و مورد استفاده مجدد قرار داد. برای استفاده مجدد از این باتری‌ها، قبل از شارژ کردن مرحله “aconditioning” انجام می‌شود. در این مرحله، باتری با یک جریان محدود ۰٫۱C شارژ می‌شود تا به ۳ ولت برسد.
    مرحله جریان ثابت: این مرحله در همه شارژرها مشاهده می‌شود و شارژرهای سریع هم فقط شامل این مرحله می‌شوند. در طول مرحله جریان ثابت در واقع باتری به یک منبع تغذیه با جریان محدود متصل می‌شود که معمولا محدود به ۰٫۵ تا ۰٫۷ برابر ظرفیت اسمی‌باتری می‌باشد. این مرحله تا رسیدن سل ولتاژ به ۴٫۲ ولت طول می‌کشد. با پایان این مرحله، باتری تقریباً ۷۰-۸۰ درصد شارژ شده است.
    مرحله اشباع شارژ: وقتی باتری تا ۴٫۲ ولت در هر سلول شارژ شد، شارژر مثل یک منبع انرژی با ولتاژ محدود عمل می‌کند و درحالیکه جریان شارژ به تدریج کاهش می‌یابد، ولتاژ ۴٫۲ ولت باقی می‌ماند. وقتی جریان شارژ به ۳ تا ۱۰ درصد ظرفیت باتری برسد، باتری کاملاً شارژ شده است.
    شارژ تکمیلی (Topping charge): بسته به نوع شارژ و تخلیه شارژ باتری، شارژ تکمیلی هر ۵۰۰ ساعت یا ۲۰ روز یکبار اجرا می‌شود.
    در بیشتر شارژرها چرخه شارژ فقط شامل مرحله دوم و سوم می‌شود و شارژ کامل باتری بسته به نرخ شارژ آن ۲ تا ۴ ساعت طول می‌کشد.

    باتری‌های لیتیوم-یون (آنهایی که از حاوی اسید سرب هستند) حتماً نباید کاملاً شارژ شوند. در واقع بهتر است کاملاً شارژ نشود زیرا ولتاژهای بالا به باتری فشار می‌آورند. انتخاب یک آستانه ولتاژ پایین یا حذف مرحله اشباع شارژ، طول عمر باتری را زیاد می‌کند اما ران تایم آن را کاهش می‌دهد. از آنجا که بازار مصرف ران تایم حداکثری را بین مصرف کنندگان ترویج می‌دهد، این شارژرها هم به جای افزایش طول مر بدنبال حداکثر ظرفیت هستند.
     
    سوران.آراسته، اسمیت، MohammadReza245539 و یک نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
    بارگذاری...
  2. محمدعلی

    محمدعلی همکار فرهنگی و نظارتی عضو کادر مدیریت همکار فرهنگی و نظارتی کاربر فنی و مهارتی

    ارسال ها:
    435
    تشکرهای دریافتی:
    422
    امتیاز دستاورد:
    63
    تحصیلات:
    الکترونیک
    محل سکونت:
    تهران
    گام اول: طراحی مدار شارژر
    [​IMG]

    [​IMG]

    در طراحی این مدار از قطعاتی استفاده شده که ارزان و قابل دسترسی باشند تا ساخت آن برای همه علاقه مندان ممکن شود. علاوه براین سادگی مدار باعث می‌شود هرکس با داشتن کمی‌مهارت و تجربه در امور الکترونیک قادر به ساختن آن باشد.

    در این مدار برای ساخت منبع تغذیه با ولتاژ و جریان محدود از تقویت کننده عملیاتی یا آپ امپ (Op-AMP) LM324 استفاده شده است. با استفاده از این قطعه می‌توان جریان را با استفاده از یک پتانسیومتر بین ۱۶۰ تا ۱۶۰۰ میلی آمپر تنظیم کرد؛ که این قابلیت را به شارژر می‌دهد که باتری‌هایی با ظرفیت‌های مختلف را شارژ کنند. حد ولتاژ این شارژر ۴٫۲ ولت است و به باتری‌های شما آسیب نمی‌رساند. تقریباً می‌توانید از هر نوع دیگر آپ امپ هم استفاده کنید.

    این شارژر یک نشانگر شارژ LED دارد که در حین شارژ شدن باتری روشن است و بعد از پر شدن باتری خاموش می‌شود.

    ترانزیستورهای tip122 را می‌توانید با هر ترانزیستوری با حداقل جریان دی سی بیش از ۱۰۰ و حداکثر آی سی ۲ آمپر جایگزین کنید.
     
    اسمیت و MehranChamani از این پست تشکر کرده اند.
  3. محمدعلی

    محمدعلی همکار فرهنگی و نظارتی عضو کادر مدیریت همکار فرهنگی و نظارتی کاربر فنی و مهارتی

    ارسال ها:
    435
    تشکرهای دریافتی:
    422
    امتیاز دستاورد:
    63
    تحصیلات:
    الکترونیک
    محل سکونت:
    تهران
    گام دوم: منبع تغذیه
    [​IMG]

    منبع تغدیه شارژر باتری
    انرژی کل شارژر با یک شارژر ۱۲v 2A تامین می‌شود اما چون LM324 یک آپ امپ rail to rail نیست، یک ریل ولتاژ دوم نیاز داریم تا به آپ امپ امکان درک نزدیکی ولتاژ به GND (یا سطح صفر ولتاژ) را بدهد و اجازه ندهد خروجی‌های ولتاژ پایین ترانزیستور دارلینگتون را وقتی که نباید روشن کند.

    اگر به شمای کلی که در گام قبلی آمده است نگاهی بیاندازید، می‌بینید ترانزیستوری که میزان جریان و ولتاژ باتری را کنترل می‌کند به ریل ولتاژ وصل شده است نه زمین. دلیل این امر این است که خروجی ولتاژ LM324 نمی‌تواند به منبع ولتاژ منفی آن برسد و فقط حدود ۱٫۵ تا ۲ ولت بیشتر از آن است. با این ولتاژ، ترانزیستور دارلینگتون قادر به خاموش شدن نخواهد بود و نمی‌تواند ولتاژ را محدود و جریان را تصحیح کند.

    به همین خاطر از یکی از چهار آپ امپ (IC1a) و یک ترانزیستور برای ایجاد یک ریل ۲٫۵ ولتی بیشتر از GND استفاده شده که میزان جریانی که در شارژر جریان دارد را ثابت کند.
    R2 و R3 دو تقسیم کننده ولتاژ با خروجی ولتاژ حدود ۲٫۵ ولتی (با توجه به تحمل مقاومت) هستند. آپ امپ طوری ترانزیستور را راه اندازی می‌کند که صرف نظر از میزان جریان، همیشه ۲٫۵ ولت از آن کاسته شود.

    انرژی چهار آپ امپ و نشانگر LED مستقیماً از منبع تغدیه ۱۲ ولتی تامین می‌شود اما بقیه اجزای مدار با ۹٫۵ ولت (ریل‌های ۱۲ و ۲٫۵ ولتی) تامین می‌شوند.

    اگر از این طراحی استفاده می‌کنید اما می‌خواهید کارایی شارژر را افزایش دهید، می‌توانید از آپ امپ rail to rail و یک منبع تغذیه با ولتاژ کمتر استفاده کنید تا مجبور نباشید در یک ترانزیستور اضافی یک پاور ریل دیگر بسازید.

    نشانگر LED روشن بودن شارژر را نشان می‌دهد و C2 ولتاژ را در شارژر روان می‌کند.
     
    اسمیت، MohammadReza245539 و MehranChamani از این ارسال تشکر کرده اند.
  4. محمدعلی

    محمدعلی همکار فرهنگی و نظارتی عضو کادر مدیریت همکار فرهنگی و نظارتی کاربر فنی و مهارتی

    ارسال ها:
    435
    تشکرهای دریافتی:
    422
    امتیاز دستاورد:
    63
    تحصیلات:
    الکترونیک
    محل سکونت:
    تهران
    گام سوم: شارژر
    [​IMG]


    این بخش مهمترین بخش شارژر و قسمتی است که وظیفه محدود کردن ولتاژ و جریان در باتری را به عهده دارد. در این نوع شارژر، جریان شارژ را می‌توان با یک پتانسیومتر ۱۰K تنظیم کرد اما حد ولتاژ مرجع (بدون درنظر گرفتن تنوع ولتاژ منبع تغذیه) ۴٫۲ ولت است.

    وظیفه آپ امپ سمت چپ (IC1c) محدود کردن جریان به حداکثر تنظیم شده توسط پتانسیومتر است. تا وقتی مقدار مقاومت sense 1 اهم است، ولتاژ عبوری مدار به اندازه میزان جریان موجود در آن خواهد بود.
    پتانسیومتر بالای مقاومت ۱K قرار دارد. ولتاژ عبوری مقاومت ۱۶۰ میلی وات کاهش می‌یابد بنابراین خروجی ولتاژ پتانسیومتر ۰٫۱۶ وات خواهد بود. به این ترتیب، مدار حداکثر جریان را به ۱۶۰ میلی آمپر محدود می‌کند که برای شارژ یک باتری ۳۰۰ mAh ایده آل است.

    ولتاژ عبوری پتانسیومتر حدود ۱٫۶ ولت افت می‌کند بنابراین حداکثر جریان کمی‌بیشتر از ۱٫۶ آمپر خواهد بود. با تنظیم پتانسیومتر، می‌توانید هر خروجی ولتاژی بین ۰٫۱۶ تا ۱٫۶ ولت داشته باشید که به این معنی است که حداکثر جریان بین ۱۶۰ تا ۱۶۰۰ میلی آمپر خواهد بود.

    آپ امپ طوری ترانزیستور را راه اندازی می‌کند که ولتاژ عبوری از مقاومت sense به اندازه خروجی پتانسیومتر باشد. بخاطر ریل ۲٫۵ ولتی، آپ امپ می‌تواند ولتاژ خروجی را تا حدی کاهش دهد که ترانزیستور تقریباً خاموش شود و یک حد جریان پایین تنظیم کند.

    در پایان مرحله جریان ثابت، ولتاژ باتری به حد ۴٫۲ ولت نزدیک می‌شود (بیشتر از این حد به باتری آسیب می‌زند). در این لحظه، قطعه محدود کننده ولتاژ مدار فعال می‌شود و مرحله ولتاژ ثابت آغاز می‌شود.

    دیود زنر ۴٫۷ ولتی به همراه تقسیم کننده ولتاژ R10 و R11 یک مرجع ۴٫۲ ولتی زیر VCC (12v~) می‌سازند. ولتاژ باعبور از باتری به ۴٫۲ ولت می‌رسد، سپس آپ امپ دوم (IC1d) شروع به ارسال ولتاژ به ورودی معکوس اولین آپ امپ می‌کند. این روند خروجی ولتاژ به ترانزیستور را به قدری پایین می‌آورد که جریان موجود در باتری شروع به افت می‌کند تا بتواند ۴٫۲ ولت را در سرتاسر باتری حفظ کند.

    با شارژ شدن باتری و افزایش مقاومت داخلی آن، برای حفظ ۴٫۲ ولت در باتری جریان کمتری نیاز است. بنابراین جریان به آرامی‌افت خواهد کرد. وقتی جریان موجود در باتری به به کمتر از ۳ تا ۱۰ درصد ظرفیت اسمی‌برسد، باتری کاملاً شارژ شده است.
     
    اسمیت، MohammadReza245539 و MehranChamani از این ارسال تشکر کرده اند.
  5. محمدعلی

    محمدعلی همکار فرهنگی و نظارتی عضو کادر مدیریت همکار فرهنگی و نظارتی کاربر فنی و مهارتی

    ارسال ها:
    435
    تشکرهای دریافتی:
    422
    امتیاز دستاورد:
    63
    تحصیلات:
    الکترونیک
    محل سکونت:
    تهران
    گام چهارم: نشانگر شارژر
    [​IMG]

    نشانگر شارژر
    شارژ کامل باتری بسته به نرخ شارژ بین ۲ تا ۴ ساعت طول می‌کشد (توصیه ما این است که نرخ شارژ بین ۰٫۵C تا ۰٫۷C باشد). وقتی جریان موجود در باتری به کمتر از ۳ تا ۱۰ درصد ظرفیت اسمی‌می‌رسد، باتری ۱۰۰ درصد شارژ شده است و مدار بالا این را به ما نشان خواهد داد.

    آپ امپ چهارم (IC1b) مثل یک مقایسه گر عمل می‌کند، در ورودی غیرمعکوس ولتاژی را به مقاومت sense می‌رساند (از ریل ۲٫۵ ولتی) که در مرحله اشباع شارژ یا شارژ ثابت افت می‌کند و آن را با ولتاژی که توسط پتانسیومتر تنظیم شده است، مقایسه می‌کند.

    تقسیم کننده‌های ولتاژ R15 و R16 نه درصد از ولتاژ تنظیم شده را بیرون می‌دهند و مرجع ورودی معکوس آپ امپ را تغذیه می‌کنند.

    وقتی ولتاژ عبوری از مقاومت sense (که به اندازه جریان موجود در باتری است) به کمتر از میزان مرجع تنظیم شده توسط تقسیم کننده افت می‌کند، ولتاژ ورودی منفی بیشتر از ولتاژ ورودی مثبت خواهد بود. بنابراین خروجی آپ امپ به GND افت می‌کند و LED را خاموش می‌کند.

    با این تنظیمات، نشانگر LED در حین شارژ روشن می‌ماند و با پر شدن باتری خاموش می‌شود. اگر می‌خواهید نشانگر با تمام شدن شارژ روشن شود، کای است پین ورودی آپ امپ را تعویض کنید.
     
    اسمیت و MehranChamani از این پست تشکر کرده اند.
  6. محمدعلی

    محمدعلی همکار فرهنگی و نظارتی عضو کادر مدیریت همکار فرهنگی و نظارتی کاربر فنی و مهارتی

    ارسال ها:
    435
    تشکرهای دریافتی:
    422
    امتیاز دستاورد:
    63
    تحصیلات:
    الکترونیک
    محل سکونت:
    تهران
    گام پنجم: شارژر را بسازید
    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
    [​IMG][​IMG]
    [​IMG][​IMG][​IMG]
    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]

    حالا توضیح نظری شارژر و مدارهای آن به پایان رسیده و وقت ساختن شارژر شده است.

    قبل از هر چیز به یک PCB (تخته‌مدار چاپی) نیاز دارید. بعد از آماده شدن PCB شروع به پر کردن تخته مدار می‌کنیم.

    با این طرح، تمام اجزا را باید تنها در سوراخ‌ها قرار دهید و به این ترتیب هرکسی می‌تواند این ساختنی را بسازد. اما اگر می‌خواهید مدار کوچکتری داشته باشید، می‌توانید فایل .brd را دانلود کنید و قطعات آن را به SMD تغییر دهید.

    بیشتر مقاومت‌ها مورد استفاده در این شارژر ۱ درصدی هستند اما می‌توان از نمونه ۵ درصدی که رایجتر نیز هست، استفاده کرد.

    مقاومت‌ها را لحیم کنید و جامپرها را سیم کشی کنید؛ سپس سراغ خازن و دیودها بروید و حواستان به پلاریته هم باشد.

    اگر پتانسیومتر شما با نمونه ای که در تصویر می‌بینید فرق دارد، یک پتانسیومتر خارجی را با سیم به تختخه لحیم کنید.

    مقاومت sense بکار رفته ۴ وات و ۱ اهمی‌است؛ شما می‌توانید از نمونه دیگری استفاده کنید اما باید کمتر از ۳ وات باشد.

    ترانزیستورها دو جفت دارلینگتون TIP122 هستند. ترانزیستور حتما نباید BJT باشد؛ هر ترانزیستور یا بهره بیشتر از ۱۰۰ و ظرفیت جریان ۲ آمپر برای این شارژر جواب می‌دهد اما باید مقاومت پایه را با ترانزیستورها چک کنید.

    علاوه براین می‌توانید از هر نوع آپ امپ چهار پایه استفاده کنید. اما باید حتماً یک نمونه سازگار با پین را انتخاب کنید.

    مداری که در تصویر می‌بینید با دوخروجی ساخته شده است، یکی با پیچ ترمینال و دیگری با یک کانکتور باتری DSI. این دو خروجی بصورت موازی متصل شده اند، اما نمی‌توانید باتری‌ها را همزمان شارژ کنید. به یاد داشته باشید که این شارژر برای شارژ یک باتری ساخته شده است؛ نه دو باتری بصورت موازی.

    وقتی لحیم کاری تمام شد، یک گرماخور به ترانزیستورها ببندید. از آنجاییکه دمای این شارژر به بیش از ۷۰ سانتیگراد نمی‌رسد، لازم نیست از یک گرماخور بزرگ استفاده کنید.
     
    اسمیت و MehranChamani از این پست تشکر کرده اند.
  7. محمدعلی

    محمدعلی همکار فرهنگی و نظارتی عضو کادر مدیریت همکار فرهنگی و نظارتی کاربر فنی و مهارتی

    ارسال ها:
    435
    تشکرهای دریافتی:
    422
    امتیاز دستاورد:
    63
    تحصیلات:
    الکترونیک
    محل سکونت:
    تهران
    گام ششم: شارژر را امتحان کنید
    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]

    وقتی می‌خواهید برای اولین بار شارژر را امتحان کنید، بهتر است با نرخ شارژ پایین (۰٫۵C) شروع کنید.

    قبل از هرچیز، خروجی را به یک مولتیمتر وصل کنید و جریان را در محدود ۱۰ آمپر تنظیم کنید. شارژر را وصل کنید و پتانسیومتر را بچرخانید تا جریان خروجی به نصف ظرفیت اسمی‌باتری برسد. در این نمونه این مقدار ۰٫۳ آمپر است.

    سپس باتری را به شارژر وصل کنید و حواستان به قطب‌ها هم باشد. در این نمونه پین مثبت در قسمت راست کانکتور قرار دارد.

    همانطور که در تصویر می‌بینید، مرجع ۴٫۲ ولت زیر VCC امتحان شد و کاملاً درست کار کرد.

    قبل از شروع شارژ کردن باتری، جریان ولتاژ آن را اندازه بگیرید و بعد از وصل کردن شارژر و روشن شدن نشانگر، جریان را از طریق افت ولتاژ عبوری مقاومت sense چک کنید. با اینکار می‌توانید بفهمید که باتری کاملاً شارژ شده یا خیر. در تصویر می‌بینید که جریان ۲۴ میلی آمپر است که کمتر از ۹ درصد از ۳۰۰ میلی آمپر اولیه می‌باشد. در این میزان باتری کاملاً شارژ شده است.

    این شارژر خیلی خوب کار می‌کند و روی باتری ۶۰۰ mAh، باتری DSI 800 mAh و باتری ۲۰۰ mAh امتحان شده است و همه آنها را در سه ساعت شارژ کرده است. اما شارژ شدن باتری تبلت ۴۰۰۰ mAh کمی‌بیشتر طول کشید و دلیل آن هم محدودیت شارژر به ۱٫۶ آمپر بود.

    فایل‌های مورد نیاز این شارژررامی توانیدازاینجادانلودکنید : 86.3 rar-kb

    نویسنده : عاطفه اسدزاده- وبسایت ساختنی
     
    اسمیت و MehranChamani از این پست تشکر کرده اند.
بارگذاری...

این بخش را به اشتراک بگذارید :