• کاربر مهمان ،حجم مصرفی اینترت و دانلود شما از این انجمن به صورت نیم بها محاسبه می گرد . در صورتی که این سایت مورد توجه و رضایت شما قرار گرفته است ،لطفا با عضویت در سایت ،به جمع ما بپیوندید .
منتظر افتتاح فروشگاه اینترنتی جدید ما باشید . فروشگاه AZAX به زودی افتتاح خواهد شد .

آموزشی مناسب ترین زمان تعویض روغن موتور

در مجموع 0 کاربر از این موضوع بازدید داشته است دیدن جزئیات

هم اکنون 1 نفر شامل 0عضو و 1مهمان در حال مشاهده این موضوع است

علی تحیری

عضو افتخاری
کاربر علمی و تخصصی
عضو انجمن 220ولت
کاربر VIP الماس
عضویت
25 February 2016
ارسال ها
647
لایک ها
1,078
محل سکونت
تهران تهران پارس
مناسب ترین زمان تعویض روغن موتور

روغن از زمان شروع کار موتور در معرض اکسیده شدن و تجزیه حرارتی و اب و سوخت خام قرار دارد.لدا روغن پایه ان شروع به الوده شدن و از دست دادن کیفیت خود می نمائید.و از طرفی مواد افزودنی ان نیز رفته رفته مصرف می شوند.مثلا مواد افزودنی پاک کننده ظرفیت معینی برای جذب و معلق نگه داشتن ذرات دارد.جالب است بدانید به ازای مصرف یک لیتر بنرین ;یک لیتر اب تولید می شود که مقداری از ان به صورت بخار از اگزوز خارج می شودو مقداری از ان نیز به روغن اضافه می شود.
ایا سیاه شدن روغن نشاندهنده رمان مناسب برای تعویض روغن است؟بسیاری تصور میکنند که سیاه شدن روغن دلیل خراب شدن ان است.در صورتیکه عکس ان صادق است.یعنی اگر در یک دستگاه سالم روغن پس از مدتی استفاده سیاه نشدمی باید ان را تعویض نمود. در یک موتور سالم زود سیاه شدن روغن بعلت خاصیت پاکنندگی روغن موتور است;یعنی ماده افزودنی پاک کننده در روغن موتور ;دوده حاصل از احتراق را در خود بصورت معلق نگه می دارد و طبعا سیاه می شود.اگر روغن موتور شما دیر سیاه شده باید نگران شد.بدین معنی که روغن قدرت جدب و معلق نگه داشتن دوده ها و مواد زائد را ندارد. واین دوده ها و الودگی ها روی قطعات موتور و لابلای انها ته نشین شده و باعث عدم انتقال حرارت –سائیدگی –رینگ چسباندن و روغن سوزی بیش از اندازه و کاهش تراکم گاز و کشش موتور خواهد شد.عوامل موثر در مدت کارکرد تعویض روغن موتور :1-شرایط کار دستگاه و موتور ان2-کیفیت مکانیکی موتور به ویژه سیستم سوخت رسانی و انژکتورها و نیز وضیعت برق ان3-کیفیت روغن موتور و سوخت مصرفی4-کیفیت فیلتر های هوا و روغن5-نوع و مدل و سال ساخت موتور و خودرو6-مدت زمانی که روغن در کارتر می ماندمنظور از شرایط کار موتور و خودرو چیست؟1-سرعت خیلی زیادخودرو(تخته گاز رانندگی کردن)2-رانندگی با بارزیاد ودر سر بالائیها و یدک کشیدن ها3-زیاد در جا کارکردن موتور (مثل ترافیک سنگین)4-رانندگی در سرما ;قبل از اینکه موتور کمی گرم شده باشد5-به طور مستمر مسافتهای کوتاه را طی کردنوخودرو را خاموش و روشن کردن به ویژ در سرما6-رانندگی در هوائی که خیلی مرطوب و یا خیلی گرد وغبار داشته باشدلذا در این شرایط توصیه می گردد که روغن موتور زودتر تعویض گردد . با توجه به تجربیات موجود رعایت این نکته برای طول عمر موتور توصیه می گرددنوع و کیفیت سوخت چه نقشی در تعویض روغن دارد؟سرب موجود در بنزین که برای بهسوری بهتر به بنزین اضافه می شد پس از ورود به روغن باعث اکسید شدن سریعتر روغن می گردید.در حال حاض این ماده از بنزین موجود در کشور حذف گردیده است.بنزین با اکتان پایین نیز به دلیل عدم یک احتراق کامل باعث اضافه کردن دوده بیشتر به روغن می گردد.استفاده از بنزینهای سوپر نیز این مورد را تاحدودی کاهش می دهد.ایا نوع روغن نقش مهمی در مدت زمان تعویض خواهد داشت؟عموما با بالا رفتن مدل خودروها شرایط موتور نیز ار لحاظسرعت و راندمان حجمی و در نتیجه فشار وارده و درجه حرارت ایجاد شده بالاتر می رود.سازندگان سعی نموده اند علاوه بر ساخت روغن های متنایب با مدل های جدید روغن هائی نیز بسازند که مدت زمتن تعویض ان نیز بیشتر باشد.لذا معتبرترین مرجع برای تعویض روغن سازنده موتور است.سازندگان موتور معمولا موتور را برای حالت عادی (با شدت کار متوسط) ذکر می کنند.بدیهی است اگر شرایط کار موتور سخت تر شود باید زمان تعویض روغن را کاهش داد.
میزان کارکرد
نوع و کیفیت روغن موتور
۳۰۰۰کیلومتر
CC/SC
۴۰۰۰کیلومتر
CC/SD
۵۰۰۰کیلومتر
SE/CC
بیش از ۱۰۰۰۰کیلومتر
SG
این حروف مشخص کننده سطح کیفیت بر روی ظرف حاوی روغن درج شده استتوجه:اگر خودرو مدت قابل ملاحظه ائی در یک طوفان خاک یا شن (مثل حرکت در نقاط کویری) کار کند وضعش از حالت عادی متفاوت است و روغن را باید در اولین فرصت تعویض کرد چون مقدار قابل ملاحظه خاک وماسه وارد روغن شده و انرا به گرد سمباده معلق در روغن تبدیل نموده است که اگر تعویض نشود به سرعت سائیدگی و فرسودگی ایجاد خواهدشد.
نکته جالب و مهم دیگر این که در سال های اخیر با وجود معرفی استانداردهای بسیار بالا برای کیفیت روغن موتورها توصیه زمان تعویض توسط سازندگان خودروها برای این روغن ها افزایش نیافته است وحتی کاهش یافته است.مثلا اکثر خودروسازان یک روغن API SJ را برای حدود 10000 کیلومتر کارکرد توصیه می کننددر صورتیکه با توجه به کیفیت بالای این روغن ها انتظار 20000 کیلومتر وبیش تر می رفت.علت اینست در موتورهای امروزی میزان روغن سوزی به دلیل مسائل زیست محیطی بسیار محدود شده و لذا سر ریز روغن جدید روی روغنی که داخل موتور است;کاهش یافته و روغن داخل موتور بدون انکه توسط سرریز روغن جدید تقویت شود باید بار شدید کار در موتور را تحمل کندکه مسلما میزان این تحمل محدود خواهد شد.لذا با توجه به اینکه در بازار کشور روغن برای موتور ها در هر درجه ائی یافت می شود توصیه می گردد با رجوع به دستور العمل کارخانه سازنده نسبت به استفاده از روغن توصیه شده اقدام گردد و فقط در خصوص زمان تعویض; مسائل ذکر شده رعایت گردد.
 

سیدمحمدرضا هاشمی آزاد

مدیر ارشد انجمن ها
عضو کادر مدیریت
مدیریت تبلیغات سایت
متصدی کانال انجمن در آپارات
کاربر VIP الماس
عضویت
19 November 2015
ارسال ها
563
لایک ها
344
محل سکونت
شیراز شهر راز
جالبه جناب تحیری با اینکه رشته ی شما الکترونیک هست خیلی از ماشین سر در میارید
 

علی تحیری

عضو افتخاری
کاربر علمی و تخصصی
عضو انجمن 220ولت
کاربر VIP الماس
عضویت
25 February 2016
ارسال ها
647
لایک ها
1,078
محل سکونت
تهران تهران پارس
جالبه جناب تحیری با اینکه رشته ی شما الکترونیک هست خیلی از ماشین سر در میارید
با سلام:
و با تشکر از لطف شما. سعی من گردآوری مطالب علمی گوناگونی است که در جامع به آن کم تر توجه می شود، ومثلا اگر یک تعویض روغنی نظر دهد که با سیاه شدن روغن موتور، زمان تعویض روغن فرارسیده، همه فکر می کنند روغن را باید حتما عوض کنند، در صورتی که اینجور نیست، یا اگر نظر دهد که روغن موتوری که زود سیاه می شود، مرغوب نیست، متاسفانه اکثر مردم ناآگاه، به حرف او گوش می دهند. در صورتی که از نظر علمی این جور نیست، زیرا روغن موتور باید با تست چسبندگی یا ویسکاسیته باید آزمایش گردد. یا شما می توانید چسبندگی یک روغن را با مالیدن کمی روغن موتور بین شصت دست و انگشت سبابه به حالت مالش آزمایش کنید. در آزمایشگاه تست چسبندگی را با ریختن روغن در یک ظرف و با عبور به ظرف دیگر در یک دما و زمان خاص اندازه گیری می کنند. من خودم از روغن سوپر پیشتاژ با کارکرد 12000 هزار کیلومتر چندین سال است که بدون مشکل خودرو کار می کند و روغن خودرو را هم خودم تعویض می کنم، چون تعویض روغنی ها آنقدر روغن اضافه در خودرو می ریزند که این کار باعث کثیف شده موتور، بد کارکردن موتور، سیاه و کثیف شده شمع می شود. بیش ترین عیب های عجیب و غریبی که خودرو 206 می آورد، متاسفانه از ریختن روغن اضافه به این خودرو می باشد، که معمولا با تخلیه یا ساکشن روغن این عیب رفع می شود.
 

علی احمدی

کاربر عضو
عضو انجمن 220ولت
کاربر عادی
عضویت
6 June 2016
ارسال ها
65
لایک ها
81
با سلام:
و با تشکر از لطف شما. سعی من گردآوری مطالب علمی گوناگونی است که در جامع به آن کم تر توجه می شود، ومثلا اگر یک تعویض روغنی نظر دهد که با سیاه شدن روغن موتور، زمان تعویض روغن فرارسیده، همه فکر می کنند روغن را باید حتما عوض کنند، در صورتی که اینجور نیست، یا اگر نظر دهد که روغن موتوری که زود سیاه می شود، مرغوب نیست، متاسفانه اکثر مردم ناآگاه، به حرف او گوش می دهند. در صورتی که از نظر علمی این جور نیست، زیرا روغن موتور باید با تست چسبندگی یا ویسکاسیته باید آزمایش گردد. یا شما می توانید چسبندگی یک روغن را با مالیدن کمی روغن موتور بین شصت دست و انگشت سبابه به حالت مالش آزمایش کنید. در آزمایشگاه تست چسبندگی را با ریختن روغن در یک ظرف و با عبور به ظرف دیگر در یک دما و زمان خاص اندازه گیری می کنند. من خودم از روغن سوپر پیشتاژ با کارکرد 12000 هزار کیلومتر چندین سال است که بدون مشکل خودرو کار می کند و روغن خودرو را هم خودم تعویض می کنم، چون تعویض روغنی ها آنقدر روغن اضافه در خودرو می ریزند که این کار باعث کثیف شده موتور، بد کارکردن موتور، سیاه و کثیف شده شمع می شود. بیش ترین عیب های عجیب و غریبی که خودرو 206 می آورد، متاسفانه از ریختن روغن اضافه به این خودرو می باشد، که معمولا با تخلیه یا ساکشن روغن این عیب رفع می شود.
سلام
میگن خودرو های 206سیستم برقش مشکل داره چون خود ایران تولید می کنه و قطعات اصلیش رو کشور سازنده به ایران نمیده ایا این راسته؟؟؟خرابی 206 که بیشتر سیستم برقش خراب میشه (خیلی دیدم)به همین دلیله؟
با تشکر از پاسخ های خوبتون
 

علی تحیری

عضو افتخاری
کاربر علمی و تخصصی
عضو انجمن 220ولت
کاربر VIP الماس
عضویت
25 February 2016
ارسال ها
647
لایک ها
1,078
محل سکونت
تهران تهران پارس
سلام
میگن خودرو های 206سیستم برقش مشکل داره چون خود ایران تولید می کنه و قطعات اصلیش رو کشور سازنده به ایران نمیده ایا این راسته؟؟؟خرابی 206 که بیشتر سیستم برقش خراب میشه (خیلی دیدم)به همین دلیله؟
با تشکر از پاسخ های خوبتون
با سلام :
خودروی 206 چون از سیستم مولتی پلکس استفاده می کند، این سیستم دارای مدیریت برق می باشد، فقط دست کاری های غیر مجاز از سیستم برق 206 مشکل ساز می شود، چون مقدار آمپر خروجی برای هر فیوز از قبل برای ای سی یو تعریف شده، حالا اگر از فیوزی که برای آن در ای سی یو 10 آمپر تعین شده، بخواهیم ماننده خودروی پیکان از همان محل فیوز 20 آمپری قرار دهیم و 20 آمپر بکشیم، باعث قطع برق در آن ناحیه می شود که با زدن دیاک و پاک کردن خطا عیب رفع می شود. یا زمانی که ولتاژ باتری به کم تر از 11.5 ولت می رسد، خودرو به مد اکونومی می رود و اجازه نمی دهد دستگاه های پر مصرف ماننده سیستم صوتی حرفه ای، لامپ های جلو و روشن شوند، تا این که استارت بزنیم تا باتری شارژ و پس از آن همه چیز عادی می شود. اگر کسی ناوارد بخواهد در سیستم برق دستکاری کند مشکل پیش می آید و گر نه همه چیز به نفع احسن کار می کند.
 

علی احمدی

کاربر عضو
عضو انجمن 220ولت
کاربر عادی
عضویت
6 June 2016
ارسال ها
65
لایک ها
81
با سلام :
خودروی 206 چون از سیستم مولتی پلکس استفاده می کند، این سیستم دارای مدیریت برق می باشد، فقط دست کاری های غیر مجاز از سیستم برق 206 مشکل ساز می شود، چون مقدار آمپر خروجی برای هر فیوز از قبل برای ای سی یو تعریف شده، حالا اگر از فیوزی که برای آن در ای سی یو 10 آمپر تعین شده، بخواهیم ماننده خودروی پیکان از همان محل فیوز 20 آمپری قرار دهیم و 20 آمپر بکشیم، باعث قطع برق در آن ناحیه می شود که با زدن دیاک و پاک کردن خطا عیب رفع می شود. یا زمانی که ولتاژ باتری به کم تر از 11.5 ولت می رسد، خودرو به مد اکونومی می رود و اجازه نمی دهد دستگاه های پر مصرف ماننده سیستم صوتی حرفه ای، لامپ های جلو و روشن شوند، تا این که استارت بزنیم تا باتری شارژ و پس از آن همه چیز عادی می شود. اگر کسی ناوارد بخواهد در سیستم برق دستکاری کند مشکل پیش می آید و گر نه همه چیز به نفع احسن کار می کند.
فرمایشات شما درست

یکی از دوستان 206صفر خریده بود توی سر بالا یی یه دفعه سرعت موتور کم می شد و دورموتور میومد پایین به طرز وحشتناکی که میگفت چند باهم نزدیک بوده تصادف کنه
بردش تعمیر گاه هیچ جا قبول نکردن

بردش یه جایی تست کرد مماشین رو توی سرعت دید بله مشکل داره چند روز گزاشت پیشش گفت سیستم برقش مشکل داره ونمیشه کاریش کرد

حالا چی بازم دست کاری بشه خراب میشه یا نه مشکل از تولید برادران ایرانی هستش؟
 

علی تحیری

عضو افتخاری
کاربر علمی و تخصصی
عضو انجمن 220ولت
کاربر VIP الماس
عضویت
25 February 2016
ارسال ها
647
لایک ها
1,078
محل سکونت
تهران تهران پارس
فرمایشات شما درست

یکی از دوستان 206صفر خریده بود توی سر بالا یی یه دفعه سرعت موتور کم می شد و دورموتور میومد پایین به طرز وحشتناکی که میگفت چند باهم نزدیک بوده تصادف کنه
بردش تعمیر گاه هیچ جا قبول نکردن

بردش یه جایی تست کرد مماشین رو توی سرعت دید بله مشکل داره چند روز گزاشت پیشش گفت سیستم برقش مشکل داره ونمیشه کاریش کرد

حالا چی بازم دست کاری بشه خراب میشه یا نه مشکل از تولید برادران ایرانی هستش؟
با سلام :
خیلی از عیوبی که روی اکثر خودرو ها مشاهده می شود، خطای انسانی می باشد. مثلا شستشوی موتور خودرو انژکتوری با آب. شستشوی موتور انژکتوری با آب سبب رسین آسیب رسیدن به ای سی یو ( کامپیوتر ) خورو می شود، و در یک مورد سبب سوختن آن شده بود. وقتی داخل سوکت سنسور آب می رود، باعث تغیر مقاومت الکتریکی سنسور و در نتیجه خطای سنسور و بد کارکردن آن می شود. یک مورد آتش سوزی در یک خودروی 206 اتفاق افتاد، که نتیجه این مشکل آن بود که تعویض روغنی فقط فیلتر روغن را که نزدیک اگزوز است باز و تعویض کرد، اما جای روغن نشتی دور و بر فیلتر را با پارچه تمیز نکرد.!!! این روغن ها دور بر اگزوز جمع و پس از روشن کردن خودرو و طی مسافت کوتاه باعث بخار شدن روغن سوخته و سپس شعله کشیدن آتش و سپس سوختن خودرو شد. در این جا بنظر شما ایران خودرو مقصر است، یا آدم هایی به وجدان کاری تهی که سبب خسارات جانی و مالی به مردم می شوند. متاسفانه چون در ایران به آدم خلاف کار کسی کاری ندارد، هر روز مشکلات برای مردم بیش تر و بیش تر می شود. اگر به خاطر این خسارت های مالی و جانی آن تعویض روغنی را بی وجدان را به گوشه زندان می انداختند، موارد عیوب خودرو ها هر روز کم تر و کم تر می شد.
 

علی احمدی

کاربر عضو
عضو انجمن 220ولت
کاربر عادی
عضویت
6 June 2016
ارسال ها
65
لایک ها
81
با سلام :
خیلی از عیوبی که روی اکثر خودرو ها مشاهده می شود، خطای انسانی می باشد. مثلا شستشوی موتور خودرو انژکتوری با آب. شستشوی موتور انژکتوری با آب سبب رسین آسیب رسیدن به ای سی یو ( کامپیوتر ) خورو می شود، و در یک مورد سبب سوختن آن شده بود. وقتی داخل سوکت سنسور آب می رود، باعث تغیر مقاومت الکتریکی سنسور و در نتیجه خطای سنسور و بد کارکردن آن می شود. یک مورد آتش سوزی در یک خودروی 206 اتفاق افتاد، که نتیجه این مشکل آن بود که تعویض روغنی فقط فیلتر روغن را که نزدیک اگزوز است باز و تعویض کرد، اما جای روغن نشتی دور و بر فیلتر را با پارچه تمیز نکرد.!!! این روغن ها دور بر اگزوز جمع و پس از روشن کردن خودرو و طی مسافت کوتاه باعث بخار شدن روغن سوخته و سپس شعله کشیدن آتش و سپس سوختن خودرو شد. در این جا بنظر شما ایران خودرو مقصر است، یا آدم هایی به وجدان کاری تهی که سبب خسارات جانی و مالی به مردم می شوند. متاسفانه چون در ایران به آدم خلاف کار کسی کاری ندارد، هر روز مشکلات برای مردم بیش تر و بیش تر می شود. اگر به خاطر این خسارت های مالی و جانی آن تعویض روغنی را بی وجدان را به گوشه زندان می انداختند، موارد عیوب خودرو ها هر روز کم تر و کم تر می شد.
سلام

بله حرف شما کاملا منطقیه ئرسته دستکاری می کنن تعمیرکارا خوب کار نمی کنن کسی رسیدگی نمیکنه و...ولی اون ماشینی که میگم سرعتش افت می کرد نو بود من فکر می کنم شرکت های خودرو سازی به تازگی ها کیفیت کارشون خیلی بد شده کلا حالا غیر از 206 مثلا پراید این 131 ها که اصلا به درد نمیخورن...کیسه بادش طرف رو خفه می کنه شیشه های چراغش خیلی نازکه وبا کوچک ترین ضربه سوراخ یا خورد میشه و...من هم ب تازگی خیلی خبر خرابی ماشین هارو می شنوم قبلا خیلی نبود مثلا شاید سالی یه بار(خیلی کم پیش میومد)
مرسی از راهنمایی هاتون جناب تحیری