• کاربر مهمان ،حجم مصرفی اینترت و دانلود شما از این انجمن به صورت نیم بها محاسبه می گرد . در صورتی که این سایت مورد توجه و رضایت شما قرار گرفته است ،لطفا با عضویت در سایت ،به جمع ما بپیوندید .
منتظر افتتاح فروشگاه اینترنتی جدید ما باشید . فروشگاه AZAX به زودی افتتاح خواهد شد .

آشنایی با سیستم برق خودرو ها

در مجموع 0 کاربر از این موضوع بازدید داشته است دیدن جزئیات

هم اکنون 1 نفر شامل 0عضو و 1مهمان در حال مشاهده این موضوع است

sale67

کاربر عضو
عضو انجمن 220ولت
کاربر عادی
عضویت
30 November 2019
ارسال ها
2
لایک ها
0
محل سکونت
مشهد
امروزه با پیشرفت صنعت خودرو، بخشهای بسیار بیشتری از خودرو سایبان مشهد به صورت برقی در آمده اند. دلیل این موضوع آن است که با کنترل جریان الکتریکی در سیستمهای مختلف خودرویی، می توان به بازدهی بالاتر و در نتیجه کاهش مصرف تراس شیشه ایی کمتری در سوخت دست یافت. از جمله این موارد می توان به قطعات پروانه و فن الکتریکی اشاره نمود.
دینام وظیفه تولید برق در خودرو را دارد. دینام مانند ژنراتور کوچکی است که دور خود را از میل لنگ گرفته باعث تولید کانکس برق می شود. اما بدیهی است، زمانی که خودرو خاموش است دیگر برقی توسط دینام تولید نمی شود. بنابراین در سیستم برق خودرو قطعه ای به نام باتری پیش بینی شده است.

نکته: تعداد شمع های هر موتور با تعداد سیلندرهای آن برابر است، مثلا در خودرویی که موتور آن ۴ سیلندر است تعداد شمع های آن موتور نیز ۴ عدد می باشد، در شکل بالا تصویر شمع موتور را مشاهده می نمایید.

دینام خودرو

دینام، تولید کننده برق خودرو است. وقتی موتور روشن می شود آرمیچر دینام که یک سیم پیچ الکتریکی است در میدان مغناطیسی پوسته دینام و در حول محور خود به سرعت شروع به گردش نموده و تولید برق می کند.

باتری ماشین

از آنجایی که برق باتری برای جرقه زنی موتور و سایر قسمت ها مثل چراغ ها، بخاری، استارتر، کولر و… کافی نیست و از طرفی برای اینکه باتری شارژ شود از دینام استفاده می شود.

دینام از یک پوسته فلزی، دو عدد بالشتک، بوش، آرمیچر، کلکتور، فولی و چند عدد زغال تشکیل شده است.در صورت خرابی دینام چراغ قرمز رنگی در پشت آمپر نمایان می شود.
باتری در زمان روشن بودن خودرو توسط دینام شارژ می شود تا به هنگام خاموش بودن موتور، بتوان از برق باتری برای راه اندازی خودرو و دیگر مصارف استفاده نمود.
مقدار ولتاژ باتری در خودروهای معمول سواری ۱۲ ولت است. باتری دارای دو قطب مثبت و منفی است. قطب مثبت به سیستم برق رسانی و قطب منفی به بدنه وصل می شود. باتری ها امروزه در دو نوع تولید می شوند. یک نوع از آنها باتری خشک است که معروف به باتری اتمی می باشد. نوع دیگری از آنها باتری های معمولی هستند که در آنها از آب باتری یا آب مقطر استفاده می شود.

چند نمونه سوال آیین نامه رانندگی از بخش سیستم برق خودرو:

❓سوال: دینام را هر از چه مدت باید بازدید کنیم ؟
۱-هر هزار کیلومتر
۲-هر دو هزار کیلومتر
۳-هر سه هزار کیلومتر
۴-هر چهار هزار کیلومتر
✅پاسخ صحیح : ۲

❓سوال: تعویض وایر شمع ها هر از چه مدت باید انجام شود ؟
۱-هر ۷۰۰۰ کیلومتر
۲-هر ۸۰۰۰ کیلومتر
۳-هر ۹۰۰۰ کیلومتر
۴-هر ۱۰۰۰۰ کیلومتر
✅پاسخ صحیح:۲

❓سوال: بازدید سطح مایع باتری خودرو هر چه از مدت باید انجام شود ؟
۱-هرروز
۲-ماهی یک بار
۳-هفته ای یک بار
۴-هر سال
✅پاسخ صحیح:۲

❓سوال: تعداد سیلندرهای خودرو با کدام یک از موارد زیر برابر است ؟
۱-تعداد شمع ها
۲-تعداد باتری ها
۳-تعداد کنیسترها
۴-تعداد لنت ها
✅پاسخ صحیح:۱

❓سوال: در صورت نیاز باید به آب داخل باتری ها چه چیزی اضافه کرد ؟
۱-آب ساده
۲-آب مقطر
۳-روغن
۴-هیچکدام
✅پاسخ صحیح:۲