1. کاربر مهمان ، ورود شما را به انجمن های علمی و تخصصی گروه های برق و رایانه 220ولت خیر مقدم می گوییم. جهت ارسال پاسخ یا سوال در انجمن ،نیازی به ثبت نام ندارید . اما در صورتی که این سایت مورد توجه و رضایت شما قرار گرفته است ،لطفا با عضویت در سایت ،به جمع ما بپیوندید . لازم به ذکر است عضویت ساده و راحت است و در کمتراز30 ثانیه قابل انجام می باشد .همچنین امکان ثبت نام سریعتر با اکانت اینستاگرام شما فراهم شده است .
    بستن اطلاعیه

سوال سوال: چرا هسته موتور در نبود روتور زود داغ می شود؟

شروع موضوع توسط azbarq ‏8 نوامبر 2017 در انجمن ترانسفورماتور و ماشین های الکتریکی

  1. azbarq

    azbarq کاربر عضو کاربر عادی عضو انجمن 220ولت

    ارسال ها:
    5
    تشکرهای دریافتی:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    سلام

    خیلی خوشحال که با این فروم آشنا شدم.
    یک سوال دارم، لطفا راهنمایی کنید. ممنون


    وقتی روتور موتور القایی رو در میارم و استاتور رو به برق می زنم بعد چند ثانیه استاتور داغ میشه. علتش چیه؟ اینو بگم که استاتور کاملا سالمه و وقتی روتورش رو درمیارم استاتور داغ می کنه.
    این یک علت علمی داره. اگه میشه توضیح بدید.
     
    بارگذاری...
  2. سیدمحمدرضا هاشمی آزاد

    سیدمحمدرضا هاشمی آزاد مدیریت تبلیغات سایت عضو کادر مدیریت مدیریت تبلیغات سایت متصدی کانال انجمن در آپارات کاربر VIP الماس

    ارسال ها:
    450
    تشکرهای دریافتی:
    273
    امتیاز دستاورد:
    63
    تحصیلات:
    کلاس یازدهم
    محل سکونت:
    شیراز شهر راز
    سلام
    وقتی روتور رو در میارید نیروی مغناطیسی ایجاد شده به هدر میره و سیم در این حالت مثل یک مقاومت میشه و با عبور جریان برق داغ میشه سادس وقتی روتور داخل استاتور قرار داره نیروی برق صرف چرخوندن روتور میشه و وقتی روتور رو درمیارین استاتور مثل یک مقاومت عمل میکنه و نیروی برق رو به گرما تبدیل میکنه
     
    azbarq از این پست تشکر کرده است.
  3. azbarq

    azbarq کاربر عضو کاربر عادی عضو انجمن 220ولت

    ارسال ها:
    5
    تشکرهای دریافتی:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    ممنونم بابت جواب

    ولی بازم سردر نمیارم؛ یعنی چی "نیروی مغناطیسی ایجاد شده به هدر میره و سیم در این حالت مثل یک مقاومت میشه" ؟!!!!
    اگه اینطوره پس چرا هسته ترانس بعد چند ثانیه داغ نمیشه؟! چون اطراف هسته روتوری نیست که نیروی برق صرف چرخوندن اون بشه و داغ نکنه...

    من اینطور هدس می زنم که چون استاتور موتور گرد هست و در این محیط گرد میدان های الکترومغناطیس قوی غیرهمنام در نبود روتور دائما باهم برخورد میکنن هسته داغ میشه ولی وقتی روتور رو قرار میدیم این خطوط میدان وارد روتور میشه و بارهای غیرهمنام دیگه تو یه فضای آزاد نیستن که بخان باهمدیگه برخورد کنن و این باعث میشه استاتور با بودن روتور داغ نشه و با نبودن روتور زود داغ بشه.
    البته این رو خودم حدس میزنم. شایدم دارم اشتباه فکر می کنم...

    اگه کسی اطلاعات دقیق و کافی با منطق داره لطفا بگه.
    منتظرم
    زنده باد اونایی که برای علم و اشاعه اون وقت میذارن
     
  4. سیدمحمدرضا هاشمی آزاد

    سیدمحمدرضا هاشمی آزاد مدیریت تبلیغات سایت عضو کادر مدیریت مدیریت تبلیغات سایت متصدی کانال انجمن در آپارات کاربر VIP الماس

    ارسال ها:
    450
    تشکرهای دریافتی:
    273
    امتیاز دستاورد:
    63
    تحصیلات:
    کلاس یازدهم
    محل سکونت:
    شیراز شهر راز
    ترانس به دور هسته های E و I پیچیده شده و جریان ورودیش هر لحظه تخلیه میشه در خروجی ترانس ولی استاتور جریانش تخلیه نمیشه و داغ میشه
     
  5. azbarq

    azbarq کاربر عضو کاربر عادی عضو انجمن 220ولت

    ارسال ها:
    5
    تشکرهای دریافتی:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    خیلی ممنونم

    ولی من با این جوابا قانع نمیشم. اگه میتونی واضح تر بگو.
    "جریان ورودیش هر لحظه تخلیه میشه" یعنی چی؟ جریان سیم تخلیه میشه یا جریان میدان مغناطیسی داخل هسته؟ اگه منظورت جریان سیمه که فرقی نمیکنه که تو ترانسم جریان سیم تخلیه میشه ولی اگه منظورت جریان خطوط مغناطیسیه داخل هسته ست، کجا تخلیه میشن این خطوط شار؟! یعنی شما فکر میکنی اگه فرضا تو یک ترانس سیم پیچ اولیه باشه ولی سیم پیچ ثانویه نباشه هسته ترانس داغ میکنه؟!!!!! من اصلا فکر نمیکنم اینطور باشه...

    آخه جریان سیم هیچ دخلی به نوع هسته نداره که... هسته هسته ست؛ من فکر میکنم برخورد خطوط میدان غیرهمنام به همدیگه باعث گرمی هسته میشه.

    باز تشکر میکنم بابت راهنماییت
     
بارگذاری...

این بخش را به اشتراک بگذارید :